Binnen Fysioos wordt veelvuldig gebruik gemaakt van intensieve massagetherapie. Het is een heel oud middel voor het bestrijden van pijn, het geven van ontspanning of juist het activeren van de spieren. Door de jaren heen zijn er veel soorten massages ontstaan, elk met z’n eigen achtergrond en technieken.

Binnen de fysiotherapie bij Fysioos wordt gebruik gemaakt van de klassieke massagetherapie, maar wel op een intensieve manier en vaak in combinatie met diepe dwarse fricties. Frictioneren gebeurd met één of meerdere vingers waarbij er op 1 pijnplek een harde druk wordt uitgeoefend. Op deze manier verbeterd lokaal de doorbloeding en verharde spieren of pezen worden soepel gemaakt. Na de frictie massagetherapie kunnen pijnklachten soms eerst wat toenemen, er kan wat zwelling ontstaan omdat er een extra prikkel wordt gegeven. Hierdoor wordt het herstel- en genezingsproces opnieuw geactiveerd.

Massages en/of fricties worden vaak niet alleen gegeven op de plek waar iemand klachten heeft. Het kan zijn dat er op andere punten ook verhardingen in een spier worden gevoeld, die daarmee een rol spelen in iemand zijn klachten. Bij Fysioos wordt geprobeerd om zo breed mogelijk te kijken en daarbij de gehele patiënt centraal te stellen. Bij iemand die bijvoorbeeld naar de praktijk komt in verband met hoofdpijnklachten, wordt ook vaak behandeld tussen de schouderbladen. Daarnaast wordt er zo breed als mogelijk gezocht naar achterliggende oorzaken en problemen.

Het ‘intensief werken met de handen’ en daardoor het directe contact met de patiënt is een belangrijk speerpunt binnen de massagetherapie bij Fysioos. Door patiënten wordt het actief behandelen vaak als erg positief ervaren. “Er gebeurd tenminste iets,” is een vaak gehoorde reactie. Het passief behandelen met massagetherapie staat bij veel therapeuten haaks op het idee dat mensen moeten worden geactiveerd. Voor ons is de massagetherapie eerder een voortraject binnen de behandeling. Zodra iemand zijn pijnklachten zijn verdwenen of afgenomen, dan is het belangrijk dat iemand ook weer actief gaat bewegen en sporten. Vaak wordt bij Fysioos de massagetherapie, of frictietherapie, gecombineerd met bindweefseltherapie (cupping)  en/of taping; en juist deze aanpak zorgt voor de grootste kans op een snel en positief resultaat.

Mocht u nieuwsgierig zijn geworden naar een massagetherapie? Neem dan contact op met Fysioos.

Ook behoefte aan goede fysiotherapie? Neem contact met ons op!